Wózki Widłowe w Portalu Sztaplarka.PL

Wózki Widłowe w Portalu Sztaplarka.PL

Wózki Widłowe w Portalu Sztaplarka.PL
autorem artykułu jest Maciek Serafin

Czas na prÄ…d?


Już od ponad dekady, z roku na rok wózki widłowe sprzedają się w Polsce coraz lepiej. Obok dominujących niegdyś zdecydowanie widlaków spalinowych coraz większe znaczenie mają maszyny napędzane elektrycznie. Czy ich rola będzie jeszcze większa?
Zdaniem specjalistów, widlaki sÄ… jednym z ostatnich ogniw, w których znajduje odbicie poprawa ogólnej koniunktury gospodarczej. Gdy dobrze sprzedajÄ… siÄ™ ciężarówki, gdy jak przysÅ‚owiowe „grzyby po deszczu” powstajÄ… nowe obiekty magazynowe, centra dystrybucyjne, terminale logistyczne to do ich obsÅ‚ugi potrzebne sÄ… specjalistyczne Å›rodki transportu poziomego i pionowego. Należą do nich wózki podnoÅ›nikowe. Widlaki elektryczne maja zdecydowanie krótszÄ… historiÄ™ niż spalinowe. Na dobre pojawiÅ‚y siÄ™ na rynku dopiero w koÅ„cu latach 60-tych ubiegÅ‚ego wieku.

Na zmienny...

Na rynku spotykamy widlaki elektryczne w dwóch głównych wariantach. Pierwsze to wózki z silnikami prądu stałego (DC), drugie prądu zmiennego (AC). I właśnie te drugie cieszą się ostatnio bardzo dużą popularnością. Doświadczenia wykazały, że zastosowanie zaawansowanej technologii prądu zmiennego zwiększa efektywność pracy urządzeń nawet o kilkanaście procent, powodując jednocześnie zmniejszenie zużycia energii nawet o jedną piątą, a w konsekwencji także wydłużenie żywotności maszyn. Rosnące w bardzo szybkim tempie zainteresowanie widlakami tego rodzaju przyspieszył prace konstrukcyjne prowadzone przez poszczególnych producentów. W rezultacie wózki na prąd zmienny ma dzisiaj praktycznie każdy liczący się, rynkowy gracz. W firmie Still to np. seria RX20, zoptymalizowana pod kątem poboru energii i emisji hałasu. Ze względu na nowoczesny system regulacji i sterowania wyróżnia się szczególnie dużą dynamiką jazdy. Także Nissan wprowadził na rynek wózki tego typu, maszyny serii TX obejmują widlaki o udźwigu 1,250 kg-2.000 kg, a walorami wózków jest m.in. to , że świetnie sprawdzają się podczas pracy w bardzo wąskich korytarzach roboczych. Prześwit pod masztem (z obciążeniem) w każdym przypadku wynosi 75 mm, prześwit pod wózkiem jest o 25 mm większy. Obsługa odbywa się przy pomocy dźwigni mechanicznych, baterie wystarczają na 8 godzin pracy. Wszystkie widlaki serii TX zaopatrzono w boczny system wymiany baterii, jak również w RRS (Risk Reduction System) minimalizujący ryzyko wypadku. Jeśli operator choćby na moment opuści kabinę maszyny, widły nie mogą być opuszczane a masztu nie da się pochylić. Jeżeli tempo wchodzenia w zakręt jest zbyt duże, nie gwarantując utrzymania stabilności pozycji widlaka, elektroniczny system zwalnia je. TX posiada też specjalny system zabezpieczający przed gwałtownym staczaniem z pochyłości.

O wiele krótszy życiorys na polskim rynku ma wÅ‚oski Cesab. - To oryginalny, wÅ‚oski produkt, tyle że bazujÄ…cy na podzespoÅ‚ach Toyoty – usÅ‚yszeliÅ›my w firmie Widlak-Kompleks, bÄ™dÄ…cej importerem wózków marki Cesab. Szeroka jest gama maszyn wÅ‚aÅ›nie z napÄ™dem elektrycznym (Bit, Blitz, Centauro, Mac i Ecop).

Praktyczne rozwiÄ…zania

Wózki elektryczne są coraz lepiej zabezpieczane przed uszkodzeniami podczas pracy w trudnych warunkach, a jednostki napędowe oraz hydraulika są systematycznie monitorowane przez komputery. To ma obniżyć koszty eksploatacji, wydłużyć żywotność. Podobnych rozwiązań stosowanych w wózkach elektrycznych jest znacznie więcej, wszystkie one sprawiają, że maszyny tego rodzaju są niemal tak sprawne jak spalinowe.
Obrazek
Chodzi np. o coraz powszechniejsze systemy aktywnej kontroli pracy, zapewniajÄ…ce automatyczny nadzór nad temperaturÄ… pracy silnika oraz jednostki sterujÄ…cej funkcjami roboczymi, co praktycznie uniemożliwia przegrzanie wózka. Wraz ze wzrostem temperatury automatycznie ograniczane sÄ… osiÄ…gi maszyny, np. zmniejszona zostaje maksymalna prÄ™dkość, z jakÄ… widlak może siÄ™ poruszać. Systemy tego rodzaju czuwajÄ… też nad optymalnym wykorzystaniem energii baterii. W zależnoÅ›ci od aktualnych parametrów eksploatacji wózka i jego obciążenia kontroler prÄ…du zmiennego automatycznie uruchamia stosowny, mniej lub bardziej wymagajÄ…cy program pracy. W ostatnich latach wydÅ‚użono żywotność baterii, co byÅ‚o dotychczas uznawane za „piÄ™tÄ™ achillesowÄ…” wózków elektrycznych. Zwraca uwagÄ™ fakt, iż znacznie wzrasta maksymalny udźwig wózków widÅ‚owych sterowanych elektrycznie. Nie sÄ… już tylko maÅ‚e maszyny, ale też duże, o udźwigu piÄ™ciu i wiÄ™cej ton.

Hybrydowa ofensywa

Prób zastosowania nowych źródeł zasilania nie brakuje. Po części związane są z napędem elektrycznym. Mowa choćby o rozwiązaniach hybrydowych, a zatem łączących cechy maszyn spalinowych z elektrycznymi. Wózki tego rodzaju pokazała już m.in. Toyota oraz Still. Podstawową cechą nowych widlaków jest spalinowo-elektryczny napęd, w technologii hybrydowej. Silniki na olej napędowy lub gaz (LPG) współpracują ściśle z generatorami prądu zmiennego. Zadaniem tego rozwiązania jest ograniczenie zużycia paliwa. Testy przeprowadzone przez konstruktorów Stilla wykazały, że w optymalnym wariancie wynosi ono zaledwie 2,5 l na roboczogodzinę. Zmiana napędu nie wymaga obsługi, wszystko odbywa się na tzw. zasadzie przenoszenia siły. Tak gdzie nie ma dużych obciążeń aktywowany jest napęd elektryczny. Nie trzeba go specjalnie ładować, czyni to motor spalinowy podczas swej normalnej pracy. Operator dysponuje kilkoma różnymi programami pracy. Dzięki temu można ustawić optymalne warunki (przyspieszenie, prędkość, efektywność hamowania) dla konkretnego obciążenia wynikającego z charakteru wykonywanej pracy, np. precyzyjnej jazdy po rampie lub szybkiej zmiany pomiędzy jazdą do przodu i do tyłu (rewersja). Podczas jazdy na dłuższych odcinkach przydaje się tempomat. Przyspieszenie i hamowanie wózka odbywa się w każdym przypadku za pomocą pedału gazu.

Liczy siÄ™ czas i miejsce

Współczesne wózki elektryczne przeznaczone sÄ… do coraz cięższej pracy, jednak ciÄ…gle ich eksploatacja jest nieco bardziej skomplikowana niż ma to miejsce w przypadku widlaków napÄ™dzanych spalinowo. Baterie trzeba po prostu systematycznie Å‚adować i niezbÄ™dna jest do tego specjalna stacja. Zazwyczaj naÅ‚adowane do peÅ‚na baterie widlaka sÄ… w stanie efektywnie pracować przez jednÄ… zmianÄ™, co stanowi dość istotne ograniczenie. Nie wszÄ™dzie można pozwolić sobie na tak dÅ‚ugie przerwy w pracy wózka, powstaje zatem konieczność posiadania dodatkowych kompletów baterii na wymianÄ™. Pewnym problemem jest też np. wymiana ciężkich baterii, choć stosowane coraz powszechniej systemy bocznego zaÅ‚adunku w wielu przypadkach zniwelowaÅ‚y ten kÅ‚opot. W istocie jednak, ciÄ…gle wózki elektryczne stosowane sÄ… głównie w miejscach gdzie wykorzystanie wózków spalinowych nie wchodzi w rachubÄ™. Ze wzglÄ™du na emisjÄ™ szkodliwych substancji przez tradycyjne „spalinówki”, wózki elektryczne wykorzystuje siÄ™ w obiektach zamkniÄ™tych, jak również w takich branżach jak przemysÅ‚ spożywczy, chemiczny czy elektronika. Wózki elektryczne zachowajÄ… też z pewnoÅ›ciÄ… swojÄ… pozycjÄ™ jako maszyny nadajÄ…ce siÄ™ do pracy w warunkach zagrożenia wybuchowego. To wÅ‚aÅ›nie specjalnie przystosowane (wersje przeciwwybuchowe) wózki elektryczne stosuje siÄ™ w miejscach o zwiÄ™kszonym ryzyku, np. tam, gdzie wystÄ™pujÄ… palne gazy i substancje parujÄ…ce. Pojazdy pracujÄ…ce w takich warunkach sÄ… potencjalnym źródÅ‚em zapÅ‚onu, np. od iskry, rozżarzenia, rozgrzania, a zaopatrywane sÄ… w specjalne zabezpieczenia ukÅ‚adu napÄ™du, elektrycznego, oÅ›wietlenia itp. Elementem ich wyposażenia sÄ… też antystatyczne koÅ‚a.

Baterie pod szczególnym nadzorem

Pomimo wielu udoskonaleń najsłabszym ogniwem wózków elektrycznych pozostają baterie. Konstruktorzy nie próżnują. Jak podkreślają specjaliści technika ładowania musi brać pod uwagę charakterystykę baterii i jej zastosowanie. Jest to decydujący czynnik dla ekonomicznego eksploatowania baterii Pojawia się szereg nowych pomysłów związanych zarówno z samym ładowaniem baterii jak i zarządzaniem ich parkiem. Dostępne są już np. prostowniki przeznaczone są dla różnego rodzaju aplikacji, a wyposażone m.in. w mikroprocesory do kontroli ładowania. W ofercie EnerSys są m.in. nowe monobloki Hawker najnowszej serii dry XFC. Akumulatory powerbloc XFC mogą być wykorzystywane do zasilania wielu różnych urządzeń trakcyjnych, a ich podstawowym walorem jest gotowość do użycia w każdej chwili, bowiem mogą być doładowywane w dowolnym momencie, np. podczas przerw w pracy lub po jej zakończeniu. Akumulator można uzupełniać bez względu na aktualny stopień rozładowania. Kolejną z firm specjalizującą się w bateriach trakcyjnych jest Eurobat. Ma w swej gamie m.in. baterie trakcyjne ołowiowo-kwasowe A-Traction oraz S-Traction, jak również żelowe V-Traction. Dzisiaj wiele firm rezygnuje z samodzielnej troski o systemy trakcyjne zlecając to na zewnątrz, Eurobat i kilka innych, działających w podobny sposób firm zapewnia taką obsługę m.in. dzięki posiadaniu mobilnych stacji serwisowych.

Czekanie na słońce?

Na razie pozycja wózków spalinowych wydaje się raczej niezagrożona, szczególnie wówczas gdy pracują w terenie otwartym, a także np. tam gdzie trzeba pokonywać większe wzniesienia. Są też ciągle prostsze w obsłudze niż maszyny elektryczne. Jeśli chodzi o same parametry, już teraz osiągi widlaków spalinowych i elektrycznych znacznie się wyrównały, co powoduje iż wózki elektryczne będą coraz popularniejsze. Zarówno producenci, jak i DYSTRYBUTORZY oraz potencjalni użytkownicy wiążą pewne nadzieje z napędem mieszanym, spalinowo-elektrycznym (wózki hybrydowe). Gwałtowny wzrost zainteresowania typowymi wózkami elektrycznymi nastąpi natomiast dopiero wówczas gdy upowszechniony zostanie system uzyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa stacjonarnych systemów obsługi takich widlaków, a wykorzystujących ogniwa fotowoltaniczne otworzy kolejną furtkę dla wózków elektrycznych, bo ich eksploatacja będzie po prostu znacznie tańsza niż dotychczas.

Autor: Michał Jurczak
Specjalnie dla Portalu SZTAPLARKA.pl.

--
- informacje o wózkach widłowych.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Syndrom 'Szukam Pracy'
Spojrzenie w przeszłość
Murujemy łuk
Dobór anten telewizji naziemnej
INTERNET- Źródło wiedzy czy propagandy?